کد خبر: 389117
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

فراخوان نخستین جشنواره مردمی معماری عمار منتشر شد

به گزارش قم پرس با انتشار فراخوان نخستین جشنواره مردمی معمار عمار، ثبت نام در این رویداد از اول فروردین سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد. همچنین زمان ارسال آثار از یکم مرداد تا یکم شهریور سال ۱۴۰۲ است. داورها از یکم تا بیستم شهریور به بررسی و انتخاب آثار می‌پردازند.

جشنواره مردمی معمار عمار هفته آخر شهریور برگزار می‌شود و برگزیدگان این دوره از جشنواره تقدیر خواهند شد.

انقلاب اسلامی جریان مبارکی بود که خداوند رحمان بوسیله امام خمینی (ره) در جهان جاری نمود و ساختار فکری و حیات اجتماعی ایران و مستضعفان را دچار تحولات اساسی کرد. در عرصه‌های گوناگون بخصوص در عرصه جلوه‌های هنری، این مفهوم توسط هنرمندانی که همراه و دل سپرده این ماجرا بودند جریان یافت و آثار عمیق و ماندگاری خلق شد.

اما جامعه معماری و شهرسازی نسبت کافی با این مفهوم عظیم و جهان جدید برقرار نکرد و در سرگردانی میان رجوع به سنت و تاریخ گرایی و همراهی با مدرنیته و غرب گرایی، به شرایطی نابسامان و آشفته در معماری و شهر مبتلا شد. در مناسبات سرمایه سالارانه و غرب‌گرای امروز علیرغم وجود جوانان مؤمن و مستعد که به حاشیه رانده شدند، سرمایه اصلی انقلاب در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی یعنی مستضعفین و مسائل شأن مغفول مانده است.

هدف جشنواره معماری عمار در ابتدا فراهم کردن عرصه برای حضور فعال معماران و متخصصان و علاقه مندان جوان و مؤمن و مستعد در فضای معماری و شهرسازی است که زمینه ساز تجلی مفاهیم انقلاب اسلامی در کالبد و فضای معماری و شهر است.

در ادامه با توجه به این که انقلاب اسلامی، عمومی‌ترین واقعه اجتماعی ایران بوده است و بسیاری از فضای شهری، از یک فضای معمولی به مکان رویدادهای منحصر به فرد متعلق به انقلاب اسلامی تبدیل شده‌اند، اما عملاً با رویکرد تغافل مسئولین امر، سیمای شهرها و روح حاکم بر کالبد فضاها، خالی از این جریان اجتماعی و فرهنگی، اعتقادی و سیاسی شده است. و رویدادها و حافظه تاریخی شهر از این خاطرات جمعی مبارک، تهی گشته و نسبت به انقلاب دچار فراموشی شده است.

رسالت این جشنواره با زنده‌سازی و باز نمایی ساختار انقلابی شهر از طریق بازنگری و بازخوانی این مکان رویدادها و حساس کردن مسئولین به میراث ماندگار فرهنگی و معماری انقلاب اسلامی است.

بخش مردمی:

صاحبان اصلی انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین وفادار به آرمان‌های حضرت روح‌الله هستند. و هیچ کس به خوبی این مردم توانایی با زنده‌سازی حافظه تاریخی اجتماعی شهر را نخواهد داشت.

جشنواره معماری عمار با ایجاد «پویش مردمی نشانه نگاری میراث معماری و فرهنگی انقلاب اسلامی» بنا دارد با کمک آحاد مردم کشور پهناور و عزیز ایران، مکان رویدادها و مکان شخصیت‌های انقلاب اسلامی که را به فراموشی سپرده شده‌اند را شناسایی و با کمک متخصصین معماری و شهرسازی به هویت ذاتی این فضاها جان تازه ببخشند.

بخش رقابتی:

جایزه روح الله شامل یادبود شهید روح‌الله عجمیان؛ مسابقه معماری و طراحی شهری منتخب مکان رویدادها، خاطره جمعی و حافظه تاریخی شهر حول محور انقلاب اسلامی است. در این دوره در حدود ۱۲ شهر و مقدار ۲۳ نقطه از مکان رویدادهای پژوهش شده به مسابقه گذاشته می‌شود.

بخش جایزه آرمان شامل یادبود شهید آرمان علی وردی، مسابقه طراحی مفهومی حول محور مفاهیم بنیادی و آینده معماری انقلاب اسلامی است. همچنین در این دوره به مفهوم خانه با رویکرد خانه: وادی مقدس خانواده، حریم خانه و تکریم خانواده می‌پردازیم. در این رقابت از بین آثار ارسالی به کامل‌ترین نگاه از لحاظ مفاهیم بنیادی معماری اسلامی ایرانی و رویکرد آینده پژوهی جایزه تعلق خواهد گرفت.

بخش جایزه مصطفی شامل یادبود شهید مدافع حرم افغانستانی دانشجوی سال آخر معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران مصطفی کریمی و مسابقه بین‌المللی طراحی معماری و طراحی شهری مکان رویدادهای محور جبهه مقاومت است.

بخش رقابتی ویژه شامل مکان رویدادهای فتنه ۱۴۰۱ و مسابقه طراحی شهری و معماری مقتل شهیدان آرمان علی‌وردی و روح الله عجمیان است.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر درباره مسابقه و جشنواره می‌توانند با دبیرخانه مرکزی یا دبیرخانه‌های منطقه‌ای تماس بگیرند.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.