کد خبر: 389710
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اعتراض نویسنده آمریکایی به ممنوع شدن کتاب تخیلی‌اش

به گزارش قم پرس به نقل از یواس‌ای‌تودی، جیمز پترسون یکی از مشهورترین نویسندگان آمریکایی گفت اگر فلوریدا کتاب مرا ممنوع کند پس نباید اجازه دهد هیچ بچه زیر ۱۲ ساله‌ای به تماشای فیلم‌های مارول برود.

هر جا مقابله فرهنگی است، کتاب‌ها در خط مقدم قرار می‌گیرند. در آمریکا هم مقامات محلی و ایالتی و گاه ملی درصدد ممنوع کردن برخی از کتاب‌ها در مدارس هستند و کتاب‌هایی با موضوع نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و هویت جنسی را به این منظور زیر ذره‌بین می‌برند و آنها را برای خوانندگان کم سن تهدید به شمار می‌آورند. حتی گاه کتابداران و معلمانی که با چنین ممنوعیت‌هایی مخالفت می‌کنند با آزار و اخراج روبه‌رو می‌شوند.

این روزها خیلی از کتاب‌های مدرسه‌ها مانند «ناطور دشت» سلینجر و «محبوب» تونی موریسون نیز در صف ممنوعیت قرار گرفته‌اند.

اما از همه اینها گذشته هفته پیش جیمز پترسون نویسنده پرفروش وقتی متوجه شد مسئولان یک مدرسه در فلوریدا کتاب «بیشترین سواری» وی را از کتابخانه یک مدرسه ابتدایی جمع کرده‌اند، اما آن را برای دانش‌آموزان بزرگ‌تر آزاد گذاشته‌اند وارد معرکه شد. شخصیت‌های این کتاب موجودات افسانه‌ای انسان-پرنده هستند.

این نویسنده با حضور در توییتر از طرفدارانش خواست با امضای طوماری این ممنوعیت را که بیشتر موجب گیج شدن خانواده‌ها می‌شود نکوهش کنند.

وی در مصاحبه‌ای یادآور شد اینکه سعی شده تا در مقاطع مختلف سنی به تاثیر یک کتاب توجه شود کار خوبی است اما اصولاً این کتاب موضوعی ندارد که کسی را بترساند و شخصیت‌هایی که بالدار هستند می تواند برای بچه‌های کم سن هم موضوع جالبی باشد و برایشان سرگرم کننده است نه ترسناک.

وی گفت اگر قرار باشد این کتاب ممنوع شود باید گفت هیچ بچه زیر ۱۲ سال نباید به تماشای فیلم‌های مارول هم برود.

این نویسنده یادآوری کرد که ۴۰ سال است مبالغ زیادی را صرف کمک به بودجه کتاب‌خانه‌های مدرسه‌ها کرده و به صدها کتاب‌خانه کمک مالی کرده است تا کودکان به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد مطمئن است مسئولان این کتاب را نخوانده‌اند و احتمالاً بر مبنای نظر یک نفر تصمیم‌گیری کرده‌اند.

پترسون هچنین گفت معتقد است ملتی که کتاب را ممنوع کند در نهایت کشوری خواهد داشت که هیچ حس تاریخی یا ایده‌ای ندارد. وی در عین حال تاکید کرد یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده کتاب این است که اجازه می‌دهد به راه‌های مختلف فکر کردن رسید؛ چه درباره زندگی، چه درباره مشکلات متنوعی که مردم دارند و یا راه‌های متفاوت لذت بردن.

وی افزود: یک دنیا را می‌توان در یک کتاب‌خانه یافت و این چیز خوبی است. کم کردن چنین مزیتی قطعاً چیز مضری خواهد بود.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.