کد خبر: 393293
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

حال صنعت شوینده خوب نیست/ قیمت گذاری دستوری کار را مشکل کرده است

به گزارش قم پرس این روزها حال برخی از صنایع بورسی که تحت فشار منابع ارزی برای تهیه مواد اولیه هستند به هیچ وجه خوب نیست.

این صنایع مجبور هستند که مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه کنند اما در فروش محصولات به شدت تحت فشار سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده هستند.

در سال‌های اخیر و با گران شدن ارز سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده کشور مجبور شده برای حمایت از مردم و کاستن تورم به ویژه در کالاهای اساسی دست به عصا حرکت کرده تا مردم فشار کمتری از گرانی احساس کنند. اما برآیندها نشان می‌دهد بانک مرکزی و دولت آن طوری که باید به فکر تولیدکننده نیست و تولید کننده کشور با هزاران مشکل ریز و درشت برای تأمین مواد اولیه به ویژه نرخ ارز روبروست.

خبرگزاری مهر در آخرین بازدید از صنایع بورسی کشور با برخی از رسانه‌های دیگر در نشست چالش‌های صنعت شوینده در محل شرکت پاکسان حاضر شده و مشکلات این صنعت را از نزدیک بررسی کرد.

قیمت دستوری و چالش‌های شرکت

محمدی مدیرعامل پاکسان با بیان اینکه افزایش نرخ دست خود شرکت نیست و بنابر این ملاحظات با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم، گفت: زیان شرکت در سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است. امیدواریم در سال جاری وضعیت بهتری در ارز داشته باشیم.

وی افزود: شرکت حق ندارد به خودی خود قیمت‌ها را افزایش دهد و صنعت شوینده امروز بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه‌ها است که مشکلات را به گوش مسئولان برسانیم. قیمت گذاری دستوری مشکلی است که از بیرون مجموعه به ما تحمیل می‌شود، شرکت‌های شوینده از راه تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت محصولات توانسته‌اند زیان را جبران کنند و اگر این اقدامات نبود و با همان دست فرمان قبل به کار خود ادامه می‌دادیم الان زیاندهی شرکت بسیار زیاد بود. با اقدامات جدید زیان انباشته را بدون افزایش قیمت به صفر رسانده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه صنعت شوینده می‌تواند صادرات خوبی را انجام داده و از این محل برای کشور درآمدهای ارزی تأمین کند، گفت: اقدامات اولیه برای حمایت از تولید انجام نمی‌گیرد، در زمستان کاهش فشار گاز و در تابستان کاهش فشار برق را تجربه کرده که این عامل بر تولید ما بسیار تأثیر می‌گذارد، حتی در زمستان با قطعی برق نیز در مقطعی روبرو بودیم. در چهار سال اخیر مواد اولیه ما بیش از ۷ برابر گران شده اما در بهترین حالت محصول ما ۲۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که این عامل باعث شده سود مجموعه به حداقل برسد.

بانک مرکزی نمی‌گوید ارز چه قیمتی است

محمدی با بیان این که ۷۰ درصد مواد اولیه ما داخلی و ۳۰ درصد صادراتی است، گفت: بسیاری از مواد اولیه ما در گمرک مانده و بانک مرکزی نمی‌گوید مبنای محاسبه ارز چقدر است. یک روز می‌گویند مبنا ارز ۲۸,۵۰۰ تومان و روز دیگر می‌گویند بازار مبادله به نرخ ۳۸ تومان و روز دیگر می‌گویند باید با نرخ آزاد محاسبه شود. اگر محاسبه ارز بر مبنای ارز بازار آزاد باشد باید قیمت‌ها نیز آزاد شود.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.