کد خبر: 393380
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کتاب‌هایی که در سالروز فتح خرمشهر باید خواند

_ گروه فرهنگ و ادب: روز سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از مهم‌ترین روزهای انقلاب اسلامی ایران است. در این روز شهر خرمشهر که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهار آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه)، توسط رزمندگان فتح شد. عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد و در چهار مرحله عملیات نهایتاً در سوم خرداد ۱۳۶۱ به آزادسازی خرمشهر انجامید و تلفات زیادی به دشمن بعثی وارد آمد.

تقریباً ۳۱ سال از این حماسه می‌گذرد و تا به امروز درباره خاطران آن هزاران کتاب و مقاله نوشته شده است. به همین بهانه نگاهی به کتاب‌های انتشارات سوره مهر با این مضمون داشته‌ایم.

سوره مهر ۱۹ عنوان کتاب در حوزه خاطرات روزهای خرمشهر از جمله «خرمشهر خانه رو به آفتاب»، «ماموریت در خرمشهر»، «مهمان فشنگ‌های جنگی»، «خانه ام همین جاست»، «خرمشهر کو جهان آرا»، «آزادی خرمشهر»، «بادهای برفی»، «توفان سرخ»، «گردان گم شده»، «به داد ما برسید»، «جنایت‌های ما در خرمشهر»، «عبور از آخرین خاکریز»، «در کوچه‌های خرمشهر»، «پاییز ۵۹»، «من در شلمچه بودم»، «رازهای دوران پر التهاب»، «اعترافات»، «خرمشهر در آتش» را دارد. همچنین سه عنوان کتاب «پوتین‌های مریم»، «آتش و خون در خرمشهر» و «آخرین شب در خرمشهر» توسط این انتشارات منتشر شده است.

اگر بخواهیم در مورد خرمشهر کتابی را معرفی کنیم که به تمام معنا به روزهای خونین آن پرداخته است بی گمان کتاب «دا» اولین خواهد بود.

این کتاب خاطرات دختری هفده ساله به نام سید زهرا حسینی از ۲۰ روز حضورش در خرمشهر و اتفاقات جنگ تحمیلی است که توانست در مدتی اندک تمام نگاه‌ها را به خود جلب کند. این کتاب را «دا» نام نهادند که تشکری باشد از همه مادران ایران اسلامی و همه مادرانی که در طول این سال‌ها فرزندان خویش را راهی آزمون‌های سخت کرده‌اند و صبورانه سوخته‌اند و در فراغ عزیزانشان مویه کرده‌اند.

من در شلمچه بودم» خاطرات سرهنگ عراقی ثامر عبدالله، «رازهای دوران پر التهاب» خاطرات سروان ثامر حمود الخالصی، «آخرین شب در خرمشهر» خاطرات سرهنگ کامل جابر، «آتش و خون در خرمشهر» خاطرات سرهنگ دوم ستاد خالد سلمان محمود کاظمی، «ماموریت در خرمشهر» خاطرات سرهنگ صبار فلاح اللامی، «حمله بزرگ» خاطرات سرهنگ دوم موفق اسعد الدجیلی، «اعترافات» خاطرات سرهنگ عبدالعزیز قادر السامرایی، «جنایت در خرمشهر» خاطرات افسران عراقی، «عبور از خاکریز» خاطرات اسیر عراقی دکتر احمد عبدالرحمن از دیگر کتاب‌های این انتشارات درباره سالروز فتح خرمشهر است.

همچنین پنج عنوان کتاب از این مجموعه هم به روایت خاطرات زنان خرمشهر اختصاص دارد که شامل کتاب «خرمشهر کو جهان آرا» مصاحبه با صغرا اکبرنژاد همسر سردار شهید سید محمد جهان آرا؛ «خرمشهر خانه رو به آفتاب» خاطرات صدیقه زمانی همسر سردار شهید سید عبدالرضا موسوی می‌شود.

«خانه ام همین جاست» خاطرات افسانه قاضی زاده، «زیباترین روزهای زندگی؛ خاطرات سیده فوزیه مدیح» نوشته سمیه شریفلو؛ «از خامنه تا خرمشهر» نوشته اسماعیل اسماعیلی مشنقی؛ «پاییز ۵۹» خاطرات زهرا ستوده، «پوتین‌های مریم» خاطرات مریم امجدی است. سعید فخرزاده و احمد دهقان هم کتاب «آزادی در خرمشهر»؛ خاطرات سپهبد شهید علی صیاد شیرازی و سید قاسم یاحسینی «مهمان فشنگ‌های جنگی» خاطرات اسیر آزاد شده ایرانی مجید بنشاخته (سجادیان) را ارائه کرده‌اند و مریم شانکی هم کتاب «در کوچه‌های خرمشهر» را که شامل مجموعه گفتگوهایی است که در سال ۶۰ و ۶۱ صورت گرفته را نوشته است. آخرین کتاب از این مجموعه هم اختصاص به ناگفته‌های نامه تاریخی علی شمخانی فرمانده سپاه خوزستان با عنوان «به داد ما برسید» دارد. بخش زیادی از این کتاب خاطرات افسران و نظامیان عراقی از روزهای اشغال خرمشهر است.

همچنین سه رمان «غریبه» نوشته عبدالرحمن اونق؛ «خون» نوشته مهدی زارع و «موندو» نوشته محمدرضا آریان فر عناوین تازه این انتشارات هستند که درباره خرمشهر منتشر شده است.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.