کد خبر: 393877
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

دوچرخه‌سواران ایران از آسیا عقب هستند/ تجدید نظر در مورد بانوان

به گزارش قم پرس مسابقات دوچرخه سواری جاده قهرمانی آسیا از ۱۷ تا ۲۴ خردادماه در تایلند و بلافاصله پس از آن رقابت‌های قهرمانی آسیای پیست از ۲۵ خردادماه در مالزی برگزار می‌شود و تیم ایران با یک ترکیب ۱۴ نفره ورزشکار راهی این دو رویداد فشرده می‌شود.

تیم ایران یکشنبه هفته آینده با ترکیب محمد گنج خانلو، حسین عسکری، بهنام آرین، آیدین علیاری در رده سنی بزرگسال، پوریا یعقوبی و امیر حسین وطن پرست در رده سنی جوانان، علی لبیب و رامیار قوامی هم در رده سنی زیر ۲۳ سال نفرات اعزامی به این رویداد هستند.

در بخش بانوان، ریحانه خاتونی داریان، سمیه یزدانی و ماندانا دهقان منشادی و پریسا مجنونی در رده سنی بزرگسالان و فاطمه دادگر ترکمبور، ساناز ایرانمنش در رده سنی جوانان ترکیب اعزامی را تشکیل می‌دهند.

احسان سلیمانیان سرمربی و آنالیزور تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان در حاشیه برگزاری آخرین مرحله از تمرینات تیم آخرین وضعیت دوچرخه سواران را تشریح کرد.

از آسیا و برنامه‌های توسعه عقب افتاده‌ایم

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: تیم بزرگسالان آقایان جهت آماده سازی در مسابقات بین المللی چهار مرحله‌ای ترکیه شرکت کرد. تقریباً راضی کننده بود ولی امروز قبل از اعزام در سطح آمادگی بهتری به سر می بریم. اما چالش بزرگ ما این است که چند ماه دیگر رویداد بازی‌های آسیایی است و از طرفی سال کسب سهمیه المپیک هست و به همین دلیل قطعاً تیم‌ها با آمادگی کامل در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر خواهند شد.

وی افزود: در مسابقات دو سال گذشته به دلیل کرونا خیلی از کشورها در میادین حاضر نبودند. در رقابت‌های سال قبل حتی کره، ژاپن و تیم‌های دست بالا نیامده بودند اما امسال ظاهراً با تمام قوا در مسابقات حاضر هستند. این تیم‌ها سطح متفاوتی با ما دارند. حتی تیم رده پایین‌تر ازبکستان از سال گذشته بطور مدون در مسابقات اروپا، آمریکا و ترکیه اردو حضور فعال داشته‌اند و خیلی با قدرت در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت می‌کنند.

دوچرخه‌سواران ایران از آسیا عقب هستند/ تجدید نظر در مورد بانوان

وی تاکید کرد: با این شرایط می‌توان گفت کار ما سخت است و تیم ما از برنامه ریزی ها عقب هست. هر چند شانس مدال برای خودمان قائل هستیم اما کار برای ما نسبت به دوره‌های قبل سخت‌تر است. در کنار این مسائل، بعد از یک بحران ۲ ساله فدراسیون دوچرخه سواری هم اکنون ۳ ماه است که رئیس رسمی خود را می‌شناسد. خود من هم برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا تنها دو ماه است که در راس تیم قرار دارم و این فرصت کمی برای تیم ملی و فدراسیون در جهت آماده سازی بهتر تیم بود.

نبود تجهیزات مقوله تکراری است!

سرمربی جوان تیم دوچرخه سواری کشورمان ادامه داد: با این شرایط کار برای رکابزنان ما سخت است. هر چند معتقدم ما رکابزنان خوبی داریم و پتانسیل خوبی برای مدال آوری وجود دارد اما لازمه آن برنامه ریزی طولانی مدت و پیوسته، حضور مداوم در تورها، مسابقات و کمپ‌ها و در کنار آن تجهیزات خوب است. در این سال‌ها تیتر بسیاری از خبرها و مصاحبه‌های دوچرخه سواری نبود تجهیزات است و بحث گفتن تجهیزات محور بودن این رشته تکراری است. باید قبول کنیم دوچرخه سواری یک رشته تجهیزات محور است و بدون این تجهیزات کار ورزشکار مختل خواهد شد.

دوچرخه‌های ۵ مدل قدیمی تر از آسیا

وی در پاسخ به این پرسش که «به گفته ورزشکاران تجهیزات رکابزنان ما با دیگر ورزشکاران آسیایی در تور ترکیه متفاوت و بسیار ضعیف بوده است، آیا شما هم این مسئله را تائید می‌کنید؟»، گفت: بله واقعاً دیگر چالش بزرگ ما در کنار برنامه‌های ساختاریافته تیم‌های آسیایی، تجهیزات است. می‌توان گفت دوچرخه‌های ما به نسبت تیم‌های دیگر ۵ مدل پایین‌تر و ضعیف‌تر است. امروزه تجهیزات دوچرخه سواری بسیار مدرن شده و می‌توان گفت تجهیزات با تکنولوژی‌های جدید به ورزشکار در مسیر مسابقه بسیار کمک کرده و اثر بالایی در عملکرد رکابزنان دارد. به هر حال این مسئله برای ورزشکار هم بار روانی دارد و هم تاثیر مستقیم روی عملکرد و گفتنش تکراری است!

حقوق کم؛ ورزشکاران نیمه حرفه‌ای

سلیمانیان در ادامه به حرفه‌ای بودن ورزشکاران اشاره کرد و گفت: تیمی که الان دست ماست یک تیم نیمه حرفه‌ای ازنظر تجهیزات، تدارکات و سیستماتیک بودن است. یکی از دیگر مسائلی که ما در آن ضعیف هستیم بحث حرفه‌ای شدن ورزشکاران است. فاکتورهای یک ورزشکار حرفه‌ای در دوچرخه سواری تنها نتایج داخلی و تجهیزات نیست بلکه مدل زندگی و برنامه ریزی به سبک مدرن هم مهم است. ورزشکاران دوچرخه سوار حرفه‌ای در دنیای امروز زندگی شان فقط دوچرخه سواری است اما در ایران ورزشکاران ما نیمه حرفه‌ای هستند چرا که حقوق و درآمد کافی برای زندگی ندارند و نمی‌توانند تمام وقت خود را صرف این رشته کنند و مجبور هستند کار و شغل دیگری داشته باشند.

وی تاکید کرد: بهبود عملکرد و تغییرات رکوردها در ۵ سال اخیر در دوچرخه سواری دنیا خیلی صعودی شده و می‌توان گفت این رشته تبدیل به یک رشته تجهیزات محور و علمی شده است و با این شرایط مربیان باید پیوسته سطح علمی و سیستم‌های نوین تمرین را ارتقا دهند.

دوچرخه‌سواران ایران از آسیا عقب هستند/ تجدید نظر در مورد بانوان

شانس مدال داریم

وی که دو ماهی است در راس تیم ملی دوچرخه سواری قرار گرفته در خصوص پیش بینی اش برای مدال گفت: شانس مدال ما بیشتر در بخش جوانان و زیر ۲۳ سال می‌باشد ودر چند رشته پیست هم شانس مدال داریم. البته کسب مدال سخت است چرا که همه تیم‌ها در این شرایط برای کسب مدال می آیند. ما دو ماه است همراه فدراسیون جدید مسئولیت تیم را برعهده گرفته‌ایم و در این مدت کم ۲۴ ساعته در حال تمرین و برنامه ریزی هستیم تا تیم را به مسابقات برسانیم.

کار ما در بازی‌های آسیایی سخت است

مربی تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان که پس از آنالیزوری، اولین تجربه مربیگری خود همراه با تیم ملی ایران را سپری می‌کند تصریح کرد: با این شرایط رو به پیشرفت رکابزنان در قاره آسیا کار برای حضور در بازی‌ها سخت است و باید بیشتر روی سیستماتیک کردن بهبود عملکرد بچه‌ها و در کنار آن تامین تجهیزات کار کنیم.

وی در خصوص حضور حسین عسکری در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا پس از اتمام دوره محرومیتش گفت: این ورزشکار با وجود دوری چند سال از مسابقات وضعیت آمادگی بسیار خوبی دارد و با توجه به تجربه بالای وی در مسابقات تصمیم گرفتیم در مسابقات آسیایی محک جدی تری بخورد. وی تجربه خوبی دارد و از این نظر می‌تواند به تیم در نقش کاپیتان کمک کند ولی حقیقتش را بخواهید نسل جدید هم خوب کار نکرده است. بعد از دوره طلایی حسین عسکری‌ها، عملکرد بچه‌های نسل جدید روند نزولی داشته است.

بزرگترها بین فدراسیون و صفرزاده پادر میانی کنند

سلیمانیان در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص عدم حضور صفرزاده و اینکه آیا وی با خواست خود در اردوها حاضر نشده یا اینکه فدراسیون وی را دعوت نکرده است هم گفت: من خودم شخصاً از صفرزاده برای حضور در اردوها دعوت کردم و فدراسیون هم ممانعتی نکرد اما این رکابزن به دلایل شخصی و مشکلات کهنه و رسانه‌ای شده با فدراسیون کماکان دل چرکین بود و به تیم ملی نیامد.

وی با بیان اینکه معتقدم در حل مشکل ایشلن باید بزرگترهای دوچرخه سواری پا در میانی کنند گفت: این طور نبوده که فدراسیون نخواهد چون اگر نمی‌خواست به اردو دعوتش نمی‌کردند. گمان می‌کنم خواسته ایشان این است که فدراسیون به عنوان یک مرجع بالاتر در یک جلسه از ایشان دلجویی کند. امیدوارم برای مسابقات بازی‌های آسیایی پیش رو این مشکل حل شود.

دوچرخه‌سواران ایران از آسیا عقب هستند/ تجدید نظر در مورد بانوان

مسابقات قهرمانی آسیا جای تجربه اندوزی نیست

وی در ادامه به دو مسئله حضور بانوان در بازی‌های آسیایی و انتقاد رکابزنان تیم ملی سال گذشته و همینطور جوانان، از عدم حضور در ترکیب تیم اعزامی هم پاسخ داد و گفت: برخی رکابزنان جوان نسبت به عدم حضورشان در ترکیب تیم انتقاد داشتند و حتی برخی از هیات‌ها و مدیران استان‌ها برای قراردادن نام ورزشکار در لیست به ما زنگ می‌زدند.من معتقدم در شرایط فعلی که تیم ملی در رقابت‌های زیادی شرکت نمی‌کند و نزدیک بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک هستیم، رقابت‌های قهرمانی آسیا جای تجربه کردن نیست. فدراسیون حتی اگر برای اعزام‌ها مشکل مالی نداشته باشد، هزینه حداقلی ۱۵۰ میلیون تومان برای اعزام یک ورزشکار جوان که در سطح قهرمانی آسیا نیست، به صرف کسب تجربه منطقی نیست.

آنالیزور تیم ملی دوچرخه سواری بیان کرد: معتقدم ورزشکار قهرمانی آسیا باید تماماً حرفه‌ای باشد باید مسابقه ببیند، در تورهای مختلف شرکت کند، تجربه کسب کند و با سطح آمادگی کامل راهی مسابقات قهرمانی آسیا یا بازی‌های آسیایی شود. تیمی که هم اکنون راهی مسابقات قهرمانی آسیا می‌شود تیمی نسبتاً حرفه‌ای است. الان مسابقات قهرمانی آسیا هم سطح بسیار حرفه‌ای دارد و حضور موفق در آن کار راحتی نیست و این طور نیست که اگر کسی یک سال را در خانه تمرین کرده باشد بخواهیم راهی مسابقات قهرمانی آسیا کنیم. وظیفه فدراسیون هست که ورزشکار را در مسابقات بیشتری شرکت دهد اما نه اینکه ورزشکار نیمه حرفه‌ای را در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت دهد. امسال این قضیه حرفه‌ای بودن شامل بقیه رده‌های سنی هم شد و تنها مختص جوانان نبود.

نسبت به حضور بانوان در هانگژو تجدید نظر کنند

مربی تیم ملی دوچرخه سواری در انتقاد به عدم حضور دوچرخه سواران زن در بازی‌های آسیایی هم خاطرنشان کرد: خانم دهقان لژیونر دوچرخه سواری ما در اسپانیا امسال عملکرد بسیار عالی داشته است. وی برای نخستین بار در تاریخ دوچرخه سواری ایران در گرند تور ولتا شرکت کرد و در حالی تمام مراحل را بدون مشکل طی کرده که بسیاری از رکابزنان مطرح دنیا نتوانستند به پایان این رقابت‌ها برسند.

وی در پایان گفت: این تور یکی از بالاترین سطوح دوچرخه سواری دنیا است و ماندانا دهقان توانسته به خوبی از پس آن برآید. اما متاسفانه ستاد بازی‌های آسیایی سهمیه تیم بانوان را حذف کرده در حالی که ما یک ورزشکار داریم که از سطح آسیا فراتر است و پرسش اینست که چطور این ورزشکار می‌تواند در مسابقات جهانی بدرخشد اما در بازی‌های آسیایی عملکرد خوبی نداشته باشد؟ به نظرم این دو رویکرد متناقض است. معتقدم وی می‌تواند با توجه به مسیر سنگین بازی‌های آسیایی عملکرد قابل قبولی داشته باشد. امیدوارم کمیته المپیک و وزارت ورزش در اعزام تیم بانوان دوچرخه سوار به بازی‌های آسیایی تجدید نظر کنند.

منبع : مهر

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.