کد خبر: 393989
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

جزییات راه‌اندازی پردیس های علم و فناوری تخصصی

امید رضایی فر با اشاره به راه اندازی پردیس‌های علم و فناوری تخصصی در پارک‌های علم و فناوری و یا دانشگاه‌ها گفت: پردیس‌های علم و فناوری توسط دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در چارچوب توسعه فعالیت‌های خود در حوزه فناوری و نوآوری در پهنه‌ای از اراضی یا محدوده مشخص تأسیس می‌شود و زمینه استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و فناور را فراهم می‌کند. ضمن اینکه این فرصت برای پژوهشگاه‌های وزارت علوم ایجاد خواهد شد تا بتوان از ظرفیت‌ها برای راه اندازی پردیس‌ها استفاده کنیم.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اهداف تأسیس پردیس‌های علم و فناوری را ایجاد زمینه و بستر لازم برای رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط فناور و دانش بنیان، فراهم آوردن شرایط لازم برای جذب و استقرار شرکت‌ها مؤسسات و واحدهای فناور بزرگ برشمرد.

وی همچنین بسترسازی برای توسعه کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری، بالابردن ظرفیت ایجاد اشتغال دانش آموختگان کمک و افزایش تعاملات مؤثر و هدفمند و درونی مراکز علمی و فناوری و تعامل با مؤسسات اقتصادی و اجرایی از دیگر اهداف راه اندازی این پردیس‌ها عنوان کرد.

رضایی فر ادامه داد: دو مدل پردیس پیش‌بینی شده؛ نخست «پردیس مستقل» که راه‌اندازی آن برای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی امکان پذیر است ولی این نوع پردیس به دلیل عدم حضور و همکاری پارک، مشمول مزایای قانونی مرتبط نخواهد شد.

این مقام مسئول وزارت علوم مدل دیگر پردیس‌های علم و فناوری را «پردیس مشترک» عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی این مدل از پردیس با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی یا سایر سازمان‌های متقاضی اعم از دولتی و غیردولتی و صرفاً با همکاری یک پارک واجد شرایط لازم در قالب و مدل مشارکت و همکاری و انعقاد یک توافق نامه یا قرارداد همکاری امکان پذیر است.

وی افزود: این پردیس از امتیازات قانونی پارک برخوردار بوده و در صورت قطع همکاری پارک، مجوزِ صادر شده لغو می‌شود و ادامه کار پردیس منوط به اخذ مجوز جدید از شورای گسترش به عنوان پردیس مستقل است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن از راه اندازی پردیس‌های علم و فناوری در حوزه اقتصاد دیجیتال و کشاورزی خبر داد و گفت: همچنین قرار است در استان سمنان پردیس‌های تخصصی هوش مصنوعی راه اندازی شود.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.