کد خبر: 394015
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

زنده بودن ویژگی ادبیات مقاومت است

به گزارش قم پرس محدثه آشتیانی، نویسنده، شاعر آئینی و فعال اجتماعی که مهمان برنامه «ساعت به وقت قدس» بود، در ابتدا درباره تعریفش از شعر مقاومت و اشعار آئینی گفت: شعر آئینی حوزه وسیعی را دربرمی گیرد که یکی از حوزه‌های آن ادبیات پایداری و حوزه مقاومت است. مهم‌ترین خصیصه ادبیات مقاومت زنده بودنش است. یعنی ویژگی‌هایی دارد که فطری است و در وجود هر آدمی وجود دارد و غلیان می‌کند و در برابر ظلم و ستم فرد را وادار به واکنش می‌کند و هیچ زبانی زیباتر و اثرگذارتر از زبان هنر نیست. زبان هنر می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله، شعر، داستان، فیلم و رمان نقش بگیرد.

وی درباره ویژگی‌های شعرهای مقاومت افزود: مهم‌ترین ویژگی در ادبیات مقاومت حس جمع بودن، متحد بودن و ما بودن برای رهایی از ظلم در هر حیطه‌ای است که در غزه، فلسطین و آفریقا نمود دارد. محمود درویش از شاعران حوزه مقاومت فلسطین، اشعارش را درباره مقاومت و درباره افریقا سروده است. هر شاعری این حس آزادی خواهانه را نسبت به کشورهای اطراف و انسان‌هایی که در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند، خواهد داشت که این حس آزادی خواهانه در اشعارش اثرگذار می‌شود.

این شاعر آئینی گفت: اشعار محمود درویش، اتحاد در حوزه رهایی از ظلم را می‌رساند. در عین اینکه تکلف و تصنع ندارد و مخاطبان عام و خاص ادبیات متوجه اشعار او می‌شوند. هر مخاطبی برداشت خود را دارد و به سمت آزادی خواهی پیش می‌رود و برای آزادی خواه بودن تهییج می‌شود.

«ساعت به وقت فلسطین» با اجرای علی خلیلی و حامد نگارش و تهیه کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک آخر هفته‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.