کد خبر: 394086
۰
۰
نسخه چاپی

کاهش حجم ترافیک و تصادفات با تدابیر شهرداری قم در بلوار فردوسی و آیت‌الله حکیم

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم از برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف برای کاهش حجم ترافیک و تصادفات در بلوار فردوسی و آیت‌الله حکیم خبر داد.

کاهش حجم ترافیک و تصادفات با تدابیر شهرداری قم در بلوار فردوسی و آیت‌الله حکیم

به گزارش قم پرس ; چندی پیش با احداث میدان نماز، تدبیری اندیشیده شد تا این میدان به میدان پلیس و بلوار پیامبر اعظم(ص) در قالب رینگ ترافیکی بلوار فردوسی متصل شود.

این تدبیر به‌منظور کاهش بار ترافیکی، کاهش زمان تردد مسیر رفت‌وآمد همشهریان به نقاط مختلف شهر را نیز به‌صورت چشمگیری کاهش می‌داد که ادامه بلوار فردوسی و بلوار آیت‌الله حکیم نیز به همین منظور راه‌اندازی و افتتاح شد.

تفاوت خیابان و بلوار چیست؟

بلوار مسیری جاده‌ای در داخل شهر است که می‌تواند با خطوط کندرو، تندرو و زیرگذر یا تونل به کاهش حجم ترافیکی و سرعت رفت‌وآمد وسائط نقلیه کمک کند، اما خیابان با داشتن امکان تردد در تنها یک مسیر با یک سرعت ثابت این امکان را فراهم نمی‌کند.

احداث ادامه بلوار فردوسی و بلوار حکیم باعث رضایت خاطر همشهریان شد ولی اقداماتی نظیر تغییر در طراحی این بلوار باعث ایجاد سوالاتی در اذهان شهروندان گردید.

سوالاتی از قبیل اینکه آیا این تغییرات و طراحی جدید واقعاً ضروری است؟ آن‌هم وقتی همشهریان از تردد خود در این مسیر رضایت دارند؟!

۳ سال پیش، پس از احداث این بلوار شورای ترافیک استان قم در جلسه‌ای تصمیم به تغییراتی در بلوار آیت‌الله حکیم برای کاهش بار ترافیک شهری کلان‌شهر قم گرفت.

احداث زیرگذر، فراهم آوردن امکانات روشنایی در بلوار و احداث کنارگذر ازجمله این تغییرات بود.

علت عمده این اقدام، الزام دارا بودن تنها ۳ خط عبوری برای عبور و مرور با سرعت ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت در بلوار است که این‌گونه نبود و این بلوار ۵ خط عبور با این سرعت داشت.

همچنین نبودِ راه‌هایی برای دسترسی‌های محلی و خط کندرو و اتفاقاتی نظیر تصادفات وسائط نقلیه در این مسیر بود‌ که شهرداری بر آن شد تا دست به تغییر در طراحی این مسیر بزند.

چرا از روز نخست چنین طراحی‌هایی انجام نشد؟

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در پاسخ به این پرسش گفت: تمامی این تغییرات پیش‌بینی‌شده بود اما به دلیل راه‌اندازی میدان نماز، بلوار فردوسی و آیت‌الله حکیم هم به جهت تسهیل عبور و مرور راه‌اندازی شد اما بعد در شورای ترافیک استان تصمیم به تغییرات مثبتی در این مسیر برای بهبود حال همشهریان گرفته شد.

لیلی نیک خلق احمدی افزود: مسیر کندرو به‌راحتی دسترسی محلی با امکان پارک را برای همشهریان فراهم می‌کند که البته شهروندان می‌توانند از این مسیر هم وارد بلوار پیامبر اعظم(ص) شوند.

به گفته وی، بنابر درخواست پلیس راهور به خاطر کاهش تصادفات در بلوار فردوسی و آیت‌الله حکیم، خطوط این بلوار از ۵ خط پرسرعت به ۳ خط پرسرعت و ۲ خط کنارگذر و کم‌سرعت تغییر کرد.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم یادآور شد: این بلوار با سه مسیر تندرو و یک مسیر کندرو و همچنین یک خط پارک در کنار مسیر کندرو به عبور و مرور آسان‌تر همشهریان کمک شایانی خواهد کرد.

احمدی ابراز امیدواری کرد: همشهریان عزیز با کمی صبوری پس از افتتاح کامل این بلوار حلاوت و شیرینی بهره‌مند شدن از تردد امن و سریع در این مسیر را خواهند چشید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید