کد خبر: 394114
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

شناسایی ۴۳۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان/ ۲مادی قدیمی احیا می‌شود

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بررسی‌های انجام شده درخصوص ساختمان‌های ناایمن متوجه شدیم که بسیاری از ساختمان‌هایی که دارای رأی قطعی ماده ۱۰۰ برای تخریب هستند در لیست ناایمن قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه هم اینک ۲۰ هزار پرونده دارای رأی قطعی تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ کلان شهر اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۳۰ ساختمان ناایمن را در شهر اصفهان شناسایی کردیم که تعدادی تاریخی و قدیمی و بسیاری از آنها ملک‌های نوسازی هستند که در هشت طبقه یا ۲۰ طبقه نیز ساخته شدند و جزو ساختمان‌های جدید ناایمن شهر ما هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ابراز داشت: ساختمان‌های ناایمن شهر را از تاریخی گرفته تا املاکی که تا دو سه سال گذشته ساخته شده‌اند بر اساس شاخص‌ها و دستور العمل‌های مشخص شده، شناسایی و با فرمانداری و راه شهرسازی استان بعنوان مرجع ارزیابی ساختمان‌های ناایمن مکاتبه کردیم و پیگیر این مهم هستیم.

مهدویان با اشاره به اینکه هیچ یک از ۲۰ هزار ساختمانی که رأی ماده ۱۰۰ برای تخریب آنها صادر شده است پروانه پایان ساخت ندارند، افزود: مالک باید رأی کمیسیون را اجرا کند درحالی که برخی از آنان ساختمان را با قولنامه می‌فروشند؛ ساختمان‌هایی که نه آسانسور و سیستم حریق استانداردی دارند و یا سازه آنها مورد تأیید نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در خصوص توجیه اقتصادی انبوه سازی در این کلانشهر با توجه به بحرانی بودن فرونشست زمین آن، تصریح کرد: شهر اصفهان ۲۴ هزار هکتار وسعت دارد اگر بگوئیم توجیه ندارد کاملاً حرف اشتباهی است.

سیاست‌گذاری ساخت و ساز در شهر اصفهان باید تغییر کند

مهدویان ادامه داد: ما در شهرداری اصفهان مطالعات کاملی درباره آخرین وضعیت فرونشست زمین بصورت مشاوره‌ای و با استفاده از داده‌های مرکز تحقیقات انجام دادیم علی رغم اینکه طبق بند ز ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام مطالعات و ارائه راهکارهای پیشگیری بر عهده راه و شهرسازی است.

وی افزود: این مطالعات نشان می‌دهد که کدام مناطق شهر ما درگیر فرونشست است؛ برخی نقاط شهر هم اصلاً فرونشست نداریم. بر همین اساس نمی‌توان گفت ساختمان سازی در همه جا یا هیچ جای شهر توجیه دارد یا خیر! در مناطقی بحران فرونشست داریم و در نقاطی فرونشست در آینده پیش‌بینی شده و مناطقی نیز اصلاً فرونشست ندارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه سیاست‌گذاری ساخت و ساز را در مدیریت شهری باید تغییر دهیم، تصریح کرد: اگر نقطه‌ای از شهر فرونشست دارد در آن منطقه نباید ساخت و ساز جدید انجام شود و باید ارتفاعات ساختمان را کم کنیم و در حقیقت در نقاطی که بحرانی است و احتمال تشدید اتفاق دارد، نباید ساخت و ساز صورت گیرد و باید به نقاطی بازگشت که امکان ساخت و ساز وجود دارد.

برای اقدام درخصوص فرونشست اصفهان دچار سردرگمی هستیم

مهدویان ادامه داد: این کاری است که مدیریت شهری باید انجام دهد که هم‌می تواند در طرح جامع شهری دیده شود و هم در جزو بند (ز) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران و جزو تکالیف وزارت راه و شهرسازی است که تاکنون درخصوص فرونشست هیچ کاری نکرده است و برای همین همه ما اکنون در یک سردرگمی هستیم! می‌دانیم کدام مناطق شهر فرونشست دارد اما نمی‌دانیم چه باید کرد زیرا وظایف هر بخش مشخص نیست.

وی اظهار داشت: در شهرداری اصفهان می‌دانیم کدام نقاط شهر و کدام ساختمان‌های تاریخی و نوساز در معرض فرونشست است، مکاتبه هم کردیم اما چون مسئول مستقیم این مسئله شهرداری نیست به نوعی خیلی نتوانستیم به جواب برسیم و در این میان مردم متضرر می‌شوند.

راه و شهرسازی متولی قانونی کنترل فرونشست است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: بهترین کار این است که راه و شهرسازی بعنوان متولی قانونی فرونشست، دستگاه‌ها از جمله شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب و شهرداری و … را کنار هم جمع کرده و تکالیف هر دستگاه را مشخص کند و از آنان بخواهد که برای مثال توسعه شهر به دلیل فرونشست دیگر به سمت شمال شهر نباشد، طرح‌ها را اصلاح و ارتفاع ساختمان‌ها را کم کند.

مهدویان با بیان اینکه این مسئله اکنون درگیر بوروکراسی اداری شده و انسجام کافی بین دستگاه‌ها نیست، ابراز داشت: نیاز است که مرجع قانونی (راه و شهرسازی) مطالعات را گرفته و تقسیم وظایف کند؛ برای مثال اداره آب می‌تواند برای پر کردن چاه‌های آب و احیای مادی‌هایی که به مرکز شهر منتهی می‌شوند، اقدام کند.

لزوم احیای مادی فَدَن و جوی شاه برای کنترل فرونشست اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار داشت: پیشنهاد ما این بود ۲ مادی (نهر) فَدَن و جوی شاه که در گذشته جریان آب را به مرکز شهر می‌رساندند کامل احیا کنید یا آب را مکانیزمی وارد مادی‌ها کرده و حتی سیرکوله (بازچرخش) کنید زیرا زمانیکه آب در این ۲ مادی جاری شود سفره زیرزمینی مرکز شهر را عملاً می‌توانیم تغذیه کنیم. این مهم در حوزه خدمات شهری است اما پیگیر شدم و مصوبات آن را اخذ کردیم که در حوزه شهری این حداقل کار انجام دهیم اما در حوزه کلان برای فرونشست لازم است اداره کل راه و شهرسازی اقدام کند.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.