کد خبر: 394186
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ابداع کپسولی که جای اندوسکوپی را می گیرد

به گزارش قم پرس به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، البته کپسول های قابل هضم با قابلیت ثبت ویدئو قبلا ابداع شده اند اما بیشتر آنها محدودیت هایی دارند. هنگامیکه کپسول مذکور وارد معده می شود، پزشکان نمی توانند حرکات آن را کنترل کنند. گرانش و جریان طبیعی کارکرد ماهیچه ها در شکم حرکت آن داخل بدن را تنظیم می کند.

از سوی دیگر روش های معمول اندوسکوپی که مبتنی بر وارد کردن یک لوله داخل بدن است، به شدت تهاجمی، پرهزینه و وقت گیر به حساب می آید زیرا نیازمند بیهوشی است. علاوه بر آن بیمارانی که دچار شکم درد شدید یا سرطان هستند باید برای تکمیل اندوسکوپی چندبار به پزشک مراجعه کنند.

با کمک این روش بیماران فقط یک کپسول می خورند و به سرعت تشخیص پزشکی را دریافت می کنند. علاوه بر آن پزشکان به راحتی می توانند حرکات کپسول تهیه کننده ویدئو را با کمک یک دسته مخصوص کنترل کنند.

اندرو ملتز یکی از محققان و استادان پزشک اورژانس در دانشکده پزشکی جورج واشنگتن می گوید: کپسول هایی که با مغناطیس کنترل می شوند را می توان به عنوان روشی سریع و آسان برای بررسی مشکلات سلامتی در بخش بالای دستگاه گوارشی مانند زخم یا سرطان معده ردیابی کرد.

اندوسکوپی یک فرایند پزشکی است که طی آن پزشک با استفاده از دستگاهی مجهز به دوربین قسمت بالایی سیستم گوارش انسان را بررسی می کند. این فرایند به پزشکان کمک می کند تا هرگونه اختلال در بدن انسان را ردیابی کنند که به درد بدن، زخم معده، سرطان ، خونریزی داخلی و بیماری های دیگر منجر می شوند.

طی پژوهش محققان دانشگاه جورج واشنگتن یک کپسول قابل هضم همراه سیستم دوربین و آهنرباهای خارجی ابداع کردند تا روشی کم تهاجمی تر از اندوسکوپی ایجاد کنند. با کمک این کپسول به جای اتکا به گرانش و جریان حرکت معده، کپسول با کمک یک دسته مخصوص جابه جا می شود.

محققان آزمایش های مختلفی انجام دادند و آنها هر دو تکنیک را روی ۴۰ بیمار با مشکلات مرتبط با شکم استفاده کردند. پزشکان توانستند کپسول را روی تمام بخش های مهم شکم با نرخ قابلیت بصری ۹۵ درصد بدون ایجاد درد به کار گیرند. ۸۰ درصد بیماران روش کپسول را به اندوسکوپی معمول ترجیح دادند.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.