کد خبر: 342220
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

دولت حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکرده است

به گزارش قم پرس فرهاد دژپسند در حاشیه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اینکه باید از دادن وعده‌هایی که امکان اجرا ندارد خودداری شود، گفت: در این خصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه فعالیت‌های خود که شامل انتشار اوراق، بورس، مالیات، خصوصی سازی و … می‌شود بیانیه‌ای کلی صادر کرد چون قصد نداریم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مخاطب قرار دهیم.

وی افزود: نوع گفتارها و اظهارات نامزدها نباید تخریب کننده فضای کلی اقتصاد کشور باشد. سخنگوی دولت نیز طی نامه‌ای از صدا و سیما درخواست داشت تا مواردی که در مناظره انتخابات درباره دولت بیان شده، پاسخ داده شود. آئین نامه نظارت بر نحوه تبلیغات انتخاباتی هم این موضوع را تأیید می‌کند.

اعلام آمادگی تشریح اقدامات دولت در حوزه وظایف وزارت اقتصاد برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

وزیرامور اقتصاد و دارایی ادامه داد: ما در حوزه فعالیت‌های وزارت اقتصاد آمادگی داریم تا توضیحات لازم به مردم را به مردم و نامزدها ارائه دهیم. خیلی از مواردی که در مناظره‌ها گفته شد صحیح نبود.

ادعای تأمین مالی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بورس را قویاً رد می‌کنم

دژپسند یادآور شد: از جمله مواردی که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کردم اشاره به یکی از ادعاهای یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر تأمین مالی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بورس بود که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

وی تاکید کرد: من به عنوان وزیر اقتصاد به ضرس قاطع اعلام می‌کند این ادعا از اساس اشکال دارد. اصلاً چنین چیزی نیست. همه ارقامی که برای فروش اوراق وجود دارد که در بورس نبوده است. همه واگذاری‌ها هم باز همین نبوده است. نمی دانم چه کسی این اطلاعات را به نامزدها می‌دهد.

تکذیب ادعای کاهش نسبت مالیات به بودجه در سال جاری

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مثلاً گفته شد که نسبت مالیات به بودجه کاهش یافته است. به نظر من این تحلیل غیرحرفه ای است. برای اینکه وقتی نسبت گیری می‌کنیم در این نسبت یک صورت داریم که درآمد مالیاتی است، یک مخرج داریم که بودجه عمومی دولت است.

وی اظهار داشت: در بودجه عمومی دولت باید دید که آیا تعریف از مالیات همان تعریف سال قبل از آن است. به این معنا که در سال ۹۹ از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان، ۱۹۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم اما در سال جاری به خاطر اینکه تعاریف تغییر پیدا کرده است در راستای شفاف سازی، جابجایی‌هایی صورت گرفته و بخشی از درآمدها از جاهای دیگر به بودجه عمومی منتقل شده است که در نتیجه مخرج کسر ما از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

دژپسند گفت: حال آنکه این درآمد مالیاتی از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سال ۹۹ به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ تغییر یافته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اتفاق بخش خصوصی یکی از انتقاداتی که به وزارت اقتصاد و دولت دارد این است که چرا درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری اینقدر افزایش یافته است اما اگر ۱۲۰۰ را بر ۵۷۱ تقسیم کنیم می‌بینیم که بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. بنابراین، این افزایش ناشی اصلاح پایه است نه افزایش پایه‌های مالیاتی؛ لذا خیلی از مشاغل مشمول مالیات نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین بیان چنین ادعاهایی از زبان نامزدها بدون تشریح کامل جزئیات، آثار نامطلوب در ذهن مؤدیان مالیاتی دارد. ما آمادگی داریم تا اطلاعات صحیح را به نامزدها ارائه دهیم.

دولت یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد

دژپسند درباره استقراض از بانک مرکزی گفت: آمار خزانه در اختیار وزیر اقتصاد است. مراجع دیگر هم به استناد آمار خزانه، گزارش‌های خود را منتشر می‌کنند. ما در سال ۱۳۹۹ و حتی سال‌های قبل از آن به ضرس قاطع می گویم یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم. این دعب دولت است و پای آن ایستاده‌ایم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: برای تأمین کسری بودجه دولت راههای دیگری را تعریف کردیم تا نیازی به استقراض از بانک مرکزی نباشد. سال گذشته هم اعلام کردم برنامه‌ای برای استقراض از بانک مرکزی نداریم.

تأمین مالی از محل صندوق توسعه ملی با استقراض از بانک مرکزی متفاوت است

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که وجود دارد و با استقراض از بانک مرکزی متفاوت است این است که در تبصره ۴ قانون بودجه مواردی آمده که صندوق توسعه ملی برای آنها باید تأمین مالی کند اما چون منابع صندوق بودجه tradable نیست بانک مرکزی به نوع دیگری عمل کرد و ربطی به بودجه ندارد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس