چهارم آذرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

مسوولان حوزه بهداشت و درمان و پژوهشگران طی ماه های گذشته و همزمان با اجرای محدودیت های مختلف، تمام تلاش خود را برای تامین واکسن از خارج از کشور و یا تولید داخلی آن به کار گرفتند به طوری که در کنار تاکید بر رعایت جدی پروتکل های بهداشتی از سوی تمامی مردم، این تمهیدات جواب داده و تازه ترین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از گووید ۱۹ را به به ۹۶ مورد رسانده است.

در تازه ترین دستاورد مربوط به حوزه واکسن برای مقابله با کرونا، امروز پنج میلیون دز واکسن "رازی کوو پارس" تولیدی موسسه رازی کرج گه در سه دز شامل ۲ دز تزریقی و یک دز استنشاقی تهیه شده است. تحویل وزارت بهداشت شد و قرار است تا پایان سال ۴۰ میلیون دز واکسن تولیدی موسسه رازی تحویل داده شود.

به واقع به گفته وزیر جهاد کشاورزی ، از ۱۱ واکسنی که امروز در داخل تولید می شود هفت مورد مربوط به موسسه رازی است و این موسسه برای تحویل ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تا شهریور ماه سال آینده آمادژی دارد.

سید جواد ساداتی نژاد این موضوع را هم تذکر داد که محصولات این موسسه به خصوص در بخش کرونا مشتری خارجی نیز دارد، اما اعتقاد ما بر این است که اول در داخل از واکسن تولیدی این موسسه حمایت شود تا بر این اساس بتواند نسبت به صادرات نیز اقدام نماید.
اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که در آیین رسمی تحویل واکسن رازی کووپارس حضور داشت، با بیان اینکه از این پس واردات واکسن نخواهیم داشت، اعلام کرد که در بخش مصرف واکسن کرونا در کشور ، اولویت با تولیدات داخلی است و متکی به این تولیدات خواهیم بود.

دکتر بهرام عین‌اللهی با تاکید بر اینکه دقت وزارت بهداشت در این حوزه بسیار بالا است، اضافه کرد: طبق بررسی ها واکسن هایی که در داخل تولید می شود به لحاظ اثر بخشی و کیفیت بی نظیر است که این امر برای رسانه های معاند سنگین است و علیه واکسن های ایرانی جنگ تبلیغاتی به راه می اندازند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسید.

این آمار در حالی است که مبارزه با کرونا هنوز ادامه دارد و تا رسیدن به ایمنی عمومی باید پیش رفت؛ علاوه بر این، با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی موج بیماری در حال شکل گیری است، هوشیاری بیشتری برای جلوگیری از پیک ششم لازم است.

به واقع، تاکید کارشناسان بر این است که رعایت پروتکل های بهداشتی، اعم از استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و سایر توصیه ها هنوز ضروری است.

گزارش های خبرنگاران ایرنا از استان ها هم نشان می دهد که برخی استان‌ها با توسل به واکسیناسیون و رعایت وصیه ها، موفقیت های خوبی در زمینه مقابله با شیوع کرونا کسب کرده اند، اما در برخی دیگر از مناطق کشورمان هنوز جمع قابل توجهی از هم‌میهنان قربانی این ویروس می شوند.

بیمارستان های خراسان رضوی هم اکنون محل بستری ۵۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ هستند و از میان آنها، ۱۵۴ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان به سر می برند.

تعداد بستری‌شدگان روزانه در خراسان رضوی نوسان دارد، به طوری که دیروز ۱۷۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری شدند و بیشترین تعداد بستری شدگان روزانه طی ۱۰ روز گذشته ۲۱۸ نفر بوده است.

کرونا در لرستان ۸۷ بیمار جدید را طی ۲۴ ساعت گذشته مبتلا کرد و در همین مدت، سه قربانی گرفت.

اکنون وضعیت کرونا در شهرستانهای خرم‌آباد، چگنی و پلدختر نارنجی و در شهرستانهای ازنا، چگنی، دلفان، رومشکان، بروجرد، دورود، کوهدشت، الیگودرز و سلسله زرد می‌باشد.

در اردبیل نیز طی شبانه روز گذشته سه نفر از مبتلایان بیماری کووید-۱۹ بستری در مراکز درمانی استان جان باختند که با فوت این سه نفر، مجموع جان باختگان کرونا در این استان در ۲۱ ماه گذشته و در خلال پنج موج، به ۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل نیز به ۱۶۱ نفر کاهش یافته که ۷۳۶ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

در ۲۴ ساعت گذشته، ه ۳۱ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در چهار ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده سه ماه، ۱۵۸ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

هم اکنون شیوع بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند. با این حال وضعیت استان همچنان شکننده است و با توجه به احتمال صعودی شدن شیوع کرونا همراهی مردم لازم است.

تاکنون ۸۸۳ هزار و ۲۹۲ دُز واکسن نوبت اول و ۷۱۵ هزار و ۳۴۴ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است. شهرستان‌های اردبیل، کوثر، سرعین، مشکین‌شهر، پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستان گرمی، نیر و نمین در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

اما در خوزستان، رییس مرکز بهداشت استان از شناسایی ۹۳ بیمار کرونایی با علائم خفیف طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: با تلاش جمعی صورت گرفته، در شبانه روز گذشته وضع باثباتی را در بیمارستان ها و مراکز جامع خدمات سلامت استان داشتیم به نحوی که فقط هشت بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۲ بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست دادند افزود: امیدواریم با استقبال بیشتر مردم، سرعت پیشرفت واکسیناسیون در استان افزایش یابد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تمام افرادی که زمان تزریق نوبت دوم واکسنشان فرار رسیده باید هر چه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند همچنین افراد اعلام شده ای که باید نوبت سوم واکسن را دریافت کننند حتما به این امر مهم اقدام کنند.

وی با بیان این که با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی موج بیماری در حال شکل گیری است، گفت: میران رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خوزستان به شدت کاهش یافته که این موضوع نگران کننده است.

اکنون ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و ۲۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

همچنین در اصفهان، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در منطقه کاشان گزارش نشده است، در همین مدت ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در این منطقه بستری شدند.

از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۵ و ۵۳ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۶۰ و ۴۵ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زرد است.

در قم ، میزان پوشش دُز اول واکسن در دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال حدود ۶۳ درصد و ۲ دُز واکسن نیز ۳۹ درصد می‌باشد که نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین و نگران‌کننده توصیف شده است.

محمدجواد باقریان معاون مرکز بهداشت قم گفت: اگرچه واکسیناسیون به‌عنوان قانون و اجبار در نظر گرفته نشده است، ولی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در محیط مدارس راهکار مناسبی است.

وی از والدین دانش‌آموزان درخواست کرد: نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند و والدینی که دانش‌آموز زیر ۱۲ سال دارند نیز واکسیناسیون خود را کامل کنند.

باقریان همچنین از کادر مدرسه درخواست کرد: بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تهویه کلاس‌ها و سرویس‌های مدارس نظارت کنند.

وی تاکید کرد: تاکنون گزارشی از مثبت شدن تست دانش‌آموزانی که سر کلاس حضور دارند، در استان قم نداشتیم.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، اما از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

گزارش های کرونایی

بازگشایی مدارس قم در هیجان کلاس و اضطراب کرونا
لغو تردد شبانه همدان، تنور داغ دورهمی با بساط قلیان

کرونا در ایران/ ۹۶ قربانی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و تلفات ویروس شاخ‌دار باز هم ۲ رقمی شد.

از دیروز (چهارشنبه) تا امروز پنجشنبه (چهارم آذر ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۶ نفر از آنها بستری شدند.

سه هزار و ۳۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسید.

اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید