کد خبر: 385424
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ابداع اسفنج هایی که سرطان را از بین می برند!

به گزارش قم پرس به نقل از نیواطلس، در تست های انجام شده روی موش ها، این ابزارها به بهبودی منجر شده و از رشد بیماری و گسترش سرطان جلوگیری کرده است.

سیستم ایمنی بدن انسان جبهه ای قدرتمند در مقابل پاتوژن ها و بیماری ها است اما یک دسته از سلول های ایمنی به نام سلول های تی Tregs وظیفه دارند از سلول های سالم بدن محافظت کنند. به عبارت دیگر سلول های تی نباید اجازه دهند سیستم ایمنی به طور اشتباه به سلول های سالم حمله کند.

متاسفانه گاهی اوقات تومورهای سرطانی این فرایند را تغییر می دهند و از آن برای محافظت از خود در برابر سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند.

چنین روندی سبب می شود سلول های Treg به هدفی مهم برای درمان بیماری تبدیل شوند. در تحقیقات پیشین محققان روش هایی برای تنظیم دوباره Treg ها و تبدیل آنها به سلول های ایمنی از بین برنده سرطان طراحی کردند.

هرچند کاهش سطح Treg سبب می شود بیماری سرطان در بدن وضعیت شکننده تری داشته باشد، اما اگر به طور کلی سطح آن کاهش یابد ریسک اختلالات خودایمنی را نیز به همراه دارد.

بنابراین در تحقیق جدید، پژوهشگران یک روش نوین برای پاکسازی سلول های Treg در منطقه اطراف تومور ابداع کردند. به طور دقیق تر آنها دستگاهی به نام SymphNode ابداع کردند که در اصل یک اسفنج زیست تجزیه پذیر و به اندازه پاک کنی است که بالای مداد قرار دارد.

اسفنج مذکور از ماده ای مشابه هیدروژل به نام آلیژنات تولید شده و حاوی داروهایی است که نه تنها Tregها، بلکه برخی سلول های تی دیگر که آنتی سرطان هستند را نیز مسدود می کند. هنگامیکه SymphNode کنار تومور ایمپلنت می شود، فعالیت خود را با آزادسازی بار دارویی آغاز می کند.

محققان این سیستم را در موش های مبتلا به سرطان سینه و ملانوما آزمایش کردند و به نتایج خارق العاده ای دست یافتند. اسفنج مذکور در ۸۰ درصد موش های مبتلا به سرطان سینه اندازه تومورها را کاهش داد و در ۱۰۰ درصد موارد از متاستاز بیماری جلوگیری کرد.

همچنین دستگاه از رشد تومور ثانویه در نقاط دیگر بدن نیز جلوگیری کردند. در مقابل موش های گروه کنترل که با این روش درمان نشدند همگی پس از چند هفته فوت کردند زیرا سرطان به مغز و غدد لنف آنها سرایت کرده بود.

از سوی دیگر با کمک این روش تومورهای سرطانی در ۱۰۰ درصد موش های مبتلا به ملانوما کاهش یافت و در ۴۰ درصد موش ها تومور به حدی کوچک شد که قابل ردیابی نبود. همچنین بدون در نظر گرفتن سرطان، طول عمر موش های درمان شده نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت و ۲ برابر موش های درمان نشده با این روش بود.

تست نهایی ۱۰۰ روز پس از شروع درمان انجام شد و محققان تومور ثانویه ای را به موش هایی تزریق کردند که با کمک SymphNode از سرطان سینه نجات یافته بودند. تومورهای جدید رشد نکردند و همین امر نشان داد سلول ایمنی بدن موش ها قادر به مقابله با آنها است.

این تحقیق در ژورنال «نیچر بیومدیکال انجینرینگ» منتشر شده است.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.