کد خبر: 328641
۰
۰
نسخه چاپی

نشست سرمایه گذاران پروژه های شهری قم برگزار شد

رییس انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم در این نشست، گفت: فقدان سرمایه‌گذار بومی یکی از ضعف‌های بزرگ شهر قم است و استفاده از سرمایه‌گذاران غیربومی علاوه بر اینکه فایده معنوی و ماندگاری برای استان ندارد بلکه برخی از سرمایه‌های آن را هم از بین می‌برد.

عباس محرابی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران غیربومی در مسیر توسعه قم موثر هستند اما به دلیل اینکه شرکت‌های آنها در شهرهای دیگر ثبت شدند و از امکانات و نیروهای غیربومی بهره می‌برند، فایده موثری برای استان ندارند.

وی روند طولانی صدور انواع مجوزهای عمرانی و تفریحی را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: صدور مجوز برای نام " انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم" بیش از ۱۴ ماه به طول کشید درحالی‌که در همین زمان می‌شد پروژه‌های زیادی پیش برد.

محرابی از حساسیت‌های سطحی در معاونت‌های سرمایه‌گذاری استان انتقاد کرد و ادامه داد: در طول ۱۴ ماه معطلی برای صدور مجوز این انجمن، ۱۴ اسم مختلف به معاونت سرمایه‌گذاری استانداری قم معرفی شد و درنهایت عنوان فعلی موردپذیرش قرار گرفت.

رییس انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم یادآور شد: برآیند سرمایه‌گذاری شهرداری در جبهه ۱۴ کیلومتر بلوار پیامبر اعظم(ص) در طول ۱۴ سال از تاسیس آن هنوز مشخص نیست و هیچ پروژه سرمایه‌گذاری شاخصی در این محور مهم شکل نگرفته است.

محرابی گفت: آن چیزی که مانع از حمایت از سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم است، طمع و خودخواهی شهرداری قم از سودی است که سرمایه‌گذاران از آن به دست می‌آورند.

رییس انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم تاکید کرد: شهرداری قم هنوز به این باور نرسیده که سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم درنهایت به سود شهرداری و تاثیر گذاری آن بر بافت فرهنگی، اجتماعی و ماندگاری سرمایه‌گذاری است.

آغوش باز کشورهای خارجی به روی سرمایه‌گذاران ایرانی

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری قم از ما حمایت نکند کشورهای دیگر آغوش خود را بر روی سرمایه‌گذاران ایرانی بازکرده‌اند.

وی ابراز داشت: شهرداری قم به سرمایه معنوی و تحول در شکل ظاهری شهر توجه نمی‌کنند و حمایت از سرمایه‌گذاران برای آنها معنی ندارد.

محرابی بیان داشت: بیش از ۲۰۰ سرمایه‌گذار قم به دلیل عدم‌حمایت شهرداری در استرالیا و ۳۰۰ نفر در کانادا مجبور به سرمایه‌گذاری شده‌اند.

به گفته وی، بسیاری از سرمایه‌گذاران قمی هم به دلیل عدم‌حمایت مسئولان بومی و حمایت مسئولان استان‌های دیگر سرمایه‌های خود را در شهرهای دیگر به‌کاربرده‌اند.

وی تاکید کرد: فرش قرمز سرمایه‌گذاری در قم سیاه شده و همین مساله سبب فرار بسیاری از سرمایه‌گذاران قمی به کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، قزاقستان و غیره شده است.

وی ابراز کرد: شهرداری و سایر دستگاه‌های دولتی نوعا به سرمایه‌گذار نگاه منفی دارند.

ظرفیت‌های مغفول سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم(ص)

دبیر کل انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم نیز در این نشست، اظهار داشت: انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم در وزارت کشور ثبت‌شده و هدف آن متولی گری امر سرمایه‌گذاری در استان است که تا قبل از آن هیچ متولی نداشت.

عباس پناه یادآور شد: انجمن حمایت از سرمایه‌گذاری مختص به تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان است و صرفا به طرح‌های شهری محدود نمی‌شود.

پناه یادآور شد: شورای شهر و شهرداری قم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم را باوجود ظرفیت‌های زیادی گه در شرکت‌های بومی وجود دارد معطل نگه‌داشته است.

بلوار پیامبر اعظم(ص) از حرم حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و تا مسجد مقدس جمکران ادامه می‌یابد. طراحی بلوار بر اساس یک مسیر کاملاً مستقیم به طول هفت کیلومتر و عرض ۳۰۰ متر، دربرگیرنده خیابان‌های منشعب به بلوار به‌صورت تقاطع‌های غیر هم‌سطح می باشد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف این انجمن حمایت و پیگیری مشکلات سرمایه‌گذارانی است که مجموعه‌های دولتی مانند شهرداری با آنها نامهربانی کرده‌اند.

دبیر کل انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم ابراز داشت: نامهربانی با سرمایه‌گذاران بومی سبب شده تا برخی از پروژه‌های شهری بالغ‌بر ۲ دهه بر روی زمین بماند.

عباس پناه یادآور شد: جزیره‌ای عمل کردن و دخالت ندادن بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها از چالش‌های مهم توسعه قم است.

وی ابراز کرد: اگر نظرات بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها دخیل داده شود و از سرمایه‌گذاران بومی قم حمایت شود بسیاری از تنگناهای توسعه در قم گشوده می‌شود.

فرش قرمز سرمایه‌گذاری قم سیاه شده اس

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم نیز در ادامه، ابراز کرد: شهرداری روزی مدعی پهن کردن فرش قرمز به سرمایه‌گذاران بود اما امروز دفتری را که دراین رابطه ایجاد کرده بود ، تعطیل است.

احمد بشارتی یادآور شد: در طی۲۰ سال گذشته فرش‌های قرمز زیادی توسعه نهادهای دولتی و شهرداری قم پهن‌شده اما هیچ‌کدام تاکنون نتوانستند طرح‌های مورد انتظار را به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: پروژه زمزم، میدان مطهری و بلوار پیامبر اعظم(ص) از نمونه‌های بارز عدم‌حمایت از بخش خصوصی توسط شهرداری قم است.

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم گفت: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای جنوبی منطقه قفقاز در کمتر از یک هفته مجوز سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی قم صادر می‌کنند.

بشارتی اظهار داشت: امروز زمان صدور مجوز در قم بلندتر از زمان ساخت‌وساز پروژه‌های عمرانی است. علاوه بر شهرداری قم بیمه، مالیات و غیره نیز در صدور مجوزها دخیل است.

وی عنوان کرد: باوجود استقبال ظاهری شهرداری و شورای شهر قم و لبخندهای ناتمام آنها از سرمایه‌گذاری اما درصحنه واقعی عملا امکان پیشبرد پروژه‌ها در قم مهیا نیست.

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم خاطرنشان کرد: اگر حمایت بخش دولتی نباشد اما احداث پروژه‌های تاثیرگذار مانند پارکینگ‌های طبقانی، خیابان‌ها و غیره نیست.

بشارتی تاکید کرد: پروژه پارکینگ طبقاتی چهارسو در جنب بازار کهنه قم باوجود ۸ سال و نیم از زمان آغاز عملیات عمرانی آن اما با عدم پایبندی شهرداری در امر تملک بی‌سرانجام مانده و هنوز هم‌زمان بهره‌برداری از آن مشخص نیست.

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم تصریح کرد: در ۱۵ هزار متر این بنا بدون احتساب ۲۰ درصد تملک نشده آن توسط شهرداری، ۴۰۰ پارکینگ در ۳ طبقه احداث می‌شود.

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم بیان کرد: توسعه بی وقف شهری با تاسیس شرکت‌های خصوصی با مشارکت بخش دولتی و شهرداری محقق خواهد شد.

بشارتی گفت: یکی از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاری در جامعه ما بی‌توجهی به شرکت‌های خصوصی طی سالیان گذشته بوده است.

وی عنوان کرد: با افزایش عرض راهروهای این مجتمع فضای این پارکینگ طبقاتی و طبقه تجاری آن کاملا برای حضور خانواده‌ها مناسب‌سازی شده است.

بشارتی گفت: در طبقه همکف این پروژه یک کاروانسرای سنتی که یکی از کاروانسراهای معروف قم است بازسازی می‌شود.

وی تاکید کرد: توسعه قم باوجوداینکه کاملا محسوس است اما بسیار با روند کندی به‌پیش می‌رود و تمام دغدغه سرمایه‌گذاران بومی کاهش پروسه اداری صدور مجوز و حمایت‌های بعدی در طرح‌های مشارکتی است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید