سرکشی کرونا در دورهمی‌ روستاها

براساس آمار ارایه شده از سوی وزارت بهداشت نزدیک به ۵۱ درصد از علل ابتلای افراد به ویروس کرونا از دورهمی های خانوادگی ناشی می شود که علاوه بر تاثیراتی که شیوع این ویروس در رکود و یا آسیب در حوزه کشاورزی شده قرارگیری در پایان فصل کشت، موجب تمایل بیشتر به برگزاری دورهمی های شده که این صفت در روستاییان نمود بیشتری دارد که نتیجه آن موجب سرکشی بیشتر این ویروس مهلک به خانه های روستاییان شده است.

همانطور که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در نشست اخیر ستاد مدیریت بیماری کرونا استان اعلام کرد؛ اکنون خانواده ها به صورت همزمان به ویروس کرونا مبتلا می شوند، این نوع از شیوع بیماری می‌تواند ناشی از برپایی شب نشینی های خانوادگی و دورهمی ها باشد که منجر به تشدید شیوع آن شده است.

دکتر محمودرضا مرادی با اعلام اینکه آمار ابتلای روستاییان به کرونا افزایش پیدا کرده است، گفت: در روزهای اخیر میزان مراجعه روستانشینان مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان ها افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این افزایش شیوع بیماری در روستاها می تواند ناشی از پایان فصل کشت و افزایش دورهمی های روستایی باشد، از این رو باید با فرهنگ سازی این دورهمی ها را کاهش دهیم.

اطلاع رسانی مستمر در زمینه پیامدهای رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، افزایش آگاهی برای ترویج سبک زندگی سالم با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، آموزش برای استفاده بهتر از فضای مجازی برای بازاریابی و تداوم کسب و کار، انجام فعالیت‌های آموزشی و ارتباطی در زمینه پیشگیری، از شیوع ویروس کرونا در مناطق روستایی می کاهد.

فرهنگ سازی برای کاهش دورهمی ها در مناطق روستایی آغاز شده است

از همین رو کارشناس مسوول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه در گفت و گو با ما گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و کاهش فعالیت­‌های کشاورزی، روستاییان اوقات فراغت بیشتری پیدا کرده اند و برای اینکه شب‌­های طولانی پاییز و زمستان را سپری کنند در شب نشینی‌­ها و دورهمی‌­های دوستانه شرکت می­‌کنند که همین موارد باعث انتقال ویروس و افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس خواهد شد.

بهمن خدادادیان با بیان اینکه تعداد افراد کهنسال در روستاها بیشتر است و این افراد به شدت در معرض آسیب و ابتلای به این ویروس هستند، گفت: امیدواریم که روستاییان با رعایت پروتکل‌­ها و توصیه های بهداشتی و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی از برگزاری و شرکت در دورهمی‌­ها و شب نشینی‌­ها خودداری کنند تا هرچه سریع تر بتوانیم از این بحران که سلامت جامعه را دچار مخاطره کرده عبور کنیم.

وی اضافه کرد، با ایجاد ارتباط و گفت و گو با فعالان فضای مجازی در مناطق روستایی و عشایری بسیاری از پیام‌­ها و توصیه‌­ها و تذکرات بهداشتی لازم را از همین طریق به اطلاع افراد می‌­رسانیم.

خدادادیان اضافه کرد، همچنین اقدامات آموزشی در این زمینه از سوی بهورزان در روستاها در دست اقدام است و از سوی دیگر برای برگزاری برنامه‌­هایی در راستای بالا رفتن آگاهی افراد با مرکز صدا و سیما استان هماهنگی لازم به عمل آمده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید