اول بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

به عقیده کارشناسان وزارت بهداشت و درمان، نباید فریب روند کاهشی کرونا در کشور را خورد و پروتکل های بهداشتی کنار گذاشته شود بلکه باید فاصله گذاری، ترددهای غیر ضروری و زدن ماسک را جدی گرفت و از حضور در تجمعات پرهیز کرد.

سرد شدن هوا و کاهش تهویه در منازل می تواند در شیوع بیماری تاثیر گذار باشد از این رو لازم است تا در اماکن سر بسته تمهیدات بهداشتی رعایت شود.

تا کنون تقریبا تمام مناطق کشور با سه موج شدید شیوع کرونا و ابتلا به بیماری کووید۱۹ درگیر بوده‌اند. موج سوم که از اواخر شهریور و اوایل مهرماه آغاز شد طولانی‌تر و شدیدتر از دو موج قبلی بود.

از ابتدای دی ماه امسال روند ابتلا، بستری و مرگ در ارتباط با بیماری کووید۱۹ با نوسان‌های اندکی رو به کاهش بوده است. با این همه مسئولان نسبت به "عادی‌انگاری" شرایط و پیامد کم‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هشدار می‌دهند.

با توجه به روند نسبی رو به کاهش موارد ابتلا و مرگ در هفته‌های اخیر، زمزمه بازگشایی برخی کسب و کارها و مدارس نیز شنیده می‌شود، گرچه کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار می‌دهند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: نگران بازگشت خیز بیماری کووید۱۹ هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می تواند باشد.

وی همچنین از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور تا قبل از ۲۲ بهمن خبر داد و گفت : امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم. اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم؛ چانه زنی های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.

نمکی با اشاره به کاهش آمار فوتی‌های کرونا در کشور تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار در ۲۴ ساعت گذشته در ایران متاسفانه ۸۴ مرگ ناشی از بیماری داشتیم که خوشبختانه کاهش مرگ‌ها به سمت دو رقمی فعلا ثابت است.

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نشود با موج‌ جدید ابتلا به کرونا از بهمن روبرو می‌شویم.

بر اساس آخرین تحلیل های آماری اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش ، ۱۰ شهر کشور در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا،۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند. ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران شامل "آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا" هستند.

اول بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۱۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۵۷ نفر رسیده است.

از آذربایجان غربی نیز خبر رسیده است که تعداد مبتلایان روزانه کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ نفر بود که کمترین میزان پس از پایان خیز سوم بیماری کووید ۱۹ در این استان به شمار می رود.

علی احمد آقاپور مسوول اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا آذربایجان غربی اضافه کرد: کاهش تعداد مبتلایان بسیار امیدوارکننده است ولی باید همچنان شاهد رعایت پروتکل های بهداشتی برای تداوم روند کاهشی بستری ها و فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی باشیم.

آمار بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل نیز پس از ۲ ماه اوج، طی روزهای اخیر کاهش امیدوار کننده‌ای یافته است.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، تعداد بستری های جدید کرونا در این استان به ۲۲ نفر در شبانه روز گذشته رسیده که این آمار ۹۱ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این خصوص گفت که این وضعیت پایدار و سیر نزولی چند روز اخیر شیوع کرونا در استان، در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: شمار نتایج مثبت آزمایش سرپایی کرونا از شهروندان مشکوک به آلودگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی به ۱۲ درصد از کل موارد این آزمایش تشخیص طبی کاهش یافته است.

مهدی قلیان‌اول افزود: این در حالی است که نتیجه مثبت آزمایش تشخیص طبی ابتلا به کرونا در زمان اوج شیوع این ویروس در خراسان رضوی و کشور به افزون بر ۶۰ درصد موارد آزمایش رسیده بود.

وی ادامه داد: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد آزمایش سرپایی تشخیص طبی ابتلا به کرونا در زمان اوج شیوع این ویروس همه‌گیر از مراجعان دارای علائم مشکوک در مراکز خدمات جامع سلامت "منفی" بود.

اول بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز اعلام کرد که با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کووید ۱۹ در استان نداشتیم و یک روز دیگر بدون فوت کرونایی پشت سرگذاشتیم.

دکتر محمد فتحی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون این استان چهار روز بدون مرگ بیماران کووید ۱۹ داشته که این چهار روز در دی ماه امسال به ثبت رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز بیشترین میزان مرگ و میرهای کرونایی استان را مربوط به سالمندان عنوان کرد و گفت: در روزهای اخیر میزان مرگ و میرهای کرونایی نسبت به پیک بیماری ۱۱ برابر کاهش یافته است.

دکتر محمد رضا صائینی افزود: پیک سوم بیماری در اواخر آبان و اوایل آذر به وقوع پیوست در زمان حاضر وضعیت مرگ و میرهای استان نسبت به زمان پیک کاهش یافته که این علامت بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه کسب این شاخص مهم با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، ساماندهی سالمندان تحقق یافته است، اضافه کرد: اقداماتی نظیر قرنطینه معکوس، بیمار یابی هوشمند در کاهش میزان مرگ و میرهای کرونایی ها بسیار تاثیرگذار بوده که امیدواریم همین همکاری های بین بخشی و آموزش مستمر رسانه های جمعی در پیشبرد اهداف ترسیم شده همچنان تداوم یابد.

فرماندار قم نیز اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان را بسیار موفق دانست و گفت: اجرای این طرح موجب شده تا قم در بهترین شرایط از نظر کنترل بیماری کرونا قرار گیرد که برای حفظ این دستاورد مهم نیاز به تلاش مضاعف است.

مرتضی حیدری با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی افزود: این طرح بدون هیچ وقفه‌ای متناسب با شرایط استان درحال انجام است و شبکه بندی کاملی ایجاد شده‌است.

اما خبرهای رسیده از خراسان جنوبی حاکی از آن است که موارد بستری مبتلا به کرونا و بیماران تنفسی در این استان به ‌تدریج در حال افزایش است که زنگ خطر محسوب می‌شود.

محمد دهقانی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با وجود اینکه آمار بستری بیماران تنفسی، بیماران مبتلا به کرونا و فوتی‌ها در دو، سه هفته اخیر کاهش خوب و قابل توجهی داشته و اخیرا خیلی از روزها فوتی ناشی از کرونا نداشته‌ایم ولی زنگ خطر شروع خیز مجدد بیماری در استان به صدا درآمده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به توقف روند نزولی شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در این شهرستان گفت: هم‌اکنون ۱۸ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری شده و تحت مراقبت هستند.

امیر بهزاد بیان کرد: سهل انگاری شهروندان نسبت به رعایت جدی پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی موجب شده آمار بستری های بخش کرونا از حالت نزولی خارج شود و ادامه این روند امکان صعودی شدنی پیک بیماری را به دنبال دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: متاسفانه در سایه بی توجهی این افراد شاهد افزایش شمار مبتلایان و بستری های کرونا در هرمزگان در هفته های اخیر هستیم.

فاطمه نوروزیان تصریح کرد: براساس آمارهای ثبت شده ، در هفته سوم دیماه شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های هرمزگان نسبت به هفته قبل تر بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم به مردم داده شده اما متاسفانه هنوز برخی ها نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی کاملا بی توجه هستند که همین بی توجهی سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه کرده و احتمال اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان وجود دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز با اشاره به اینکه در کنترل بیماری کرونا تثبیت همه شرایط لازم است گفت: هیچ منطقه سفیدی در این شهرستان وجود ندارد و هر لحظه احتمال افزایش بیماران کرونایی وجود دارد.

محمد طاهر طیب زادگان با اشاره به اینکه افزایش تعداد مبتلایان روند رنگ بندی شهرستان را مشخص می کند اظهار داشت: تصمیمات منطقه ای بعضی از نهادها سیر صعودی کرونا را افزایش می دهد.

فرماندار قائمشهر با بیان اینکه متاسفانه آمار مراجعات سرپایی در بیمارستان ها بسیار زیاد است از شناسایی چهار روستا با درجه بالا وضعیت کرونایی خبر داد و گفت: بلافاصله ستاد پدافند غیرعامل زیستی در این روستاها تشکیل شد و سریعا نسبت به ضدعفونی و بستن ورودی روستاها به روی خودرو با پلاک غیربومی اقدام شده است.

یوسف‌پور گسترش ویروس کرونا و بالا رفتن آمار بیماران کووید-۱۹ در روستاها را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: تیم های طرح شهید سردار سلیمانی در تمامی روستاها حضور داشته تا با همکاری تیم‌های درمانی و بهداشتی موارد جدید را شناسایی و از بروز شرایط پرخطر جلوگیری کنند.

اول بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

معاون اجرایی سپاه کربلا در ساری نیز در این باره گفت که انجام تست فوری کرونا به صورت خانه به خانه در قالب طرح شهید سلیمانی در مازندران آغاز شده است.

سرهنگ عسگر مجیدی افزود : بر اساس مصوبه ای که هفته گذشته با حضور معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران مصوب شد ، تجهیزات و کیتهای مورد نیاز تست فوری در اختیار تیم های فعال در طرح شهید سلیمان قرار گرفته است و کار نیز اکنون شروع شده است.

وی هدف از اجرای طرح انجام تست فوری خانه به خانه کرونا در مازندران را قطع سریع تر زنجیره انتقال این ویروس ، جلوگیری از ازدحام جمعیت بیمار کرونایی در بیمارستان ها ، معرفی سریع تر بیماران نیازمند بستری به مراکز درمانی و افزایش ضریب بهبود آنان اعلام کرد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۸۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید