کد خبر: 374289
۰
۰
نسخه چاپی

کش و قوسهایی که شهرداری با هر بازگشایی سر وکار دارد

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم می گوید: فاز سوم شهید روحانی هم جزو آن دسته پروژه هایی بود که معابر آن ساخته نشده و تملکی صورت نگرفته بود و بیشتر توافقات ملک اتفاق افتاد یعنی اینکه پلاک های بزرگی که ساخته نشده بود و شهرداری و مالکین با هم توافق می کنند قسمتی داخل معبر و قسمتی برای مالک باقی بماند و به رغم اینکه هزینه های سنگینی برای شهرداری صرف می شود خود را مکلف به تعیین تکلیف این پروژه مهم کرده و آن را اواخر سال گذشته افتتاح کرد.

کش و قوسهایی که شهرداری با هر بازگشایی سر وکار داردبه گزارش قم پرس؛حامد دریس/معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما بیان کرد: هرنوع بازگشایی و احداث خیابان جدید طبق آیتم هایی در طرح تفصیلی شهر قم دیده شده است که هر 10 سال یک بار بازبینی و در کمیسیون ماده 5 تصویب می شود که این معابر بر چه اساسی اتفاق می افتد در سرانه تفصیلی در گام نخست سرانه جمعیت و هم چنین مسیرهای دسترسی و حجم تردد مورد بررسی قرار می گیرد و بعدها بررسی می شود که آیا در این موقعیت نیاز به بازگشایی است یا غیر؟

عباس حلوایی می افزاید: در خیابان شهبدان برقعی که اواخر سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت خیابانی بود که داخل بافت قرار گرفت اگر عکس هوایی این موقعیت را ببینید مشخص می شود که در این محدودیت کوچه های بسیار تنگ و تراکم جمعیت و تردد بسیار وجود داشت لذا این بازگشایی با توجه به معابر تنگی که در بافت تاریخی وجود دارد می تواند در کاهش تصادفات نقش مهمی داشته باشد .

به گفته وی؛ از دیگر آثار و نتایج مهمی که این پروژه به دنیال داشت کاهش تردد ها و کاهش زمان و حتی کاهش آلودگی های هوا بوده است مهم تر از همه این که دسترسی ویژه و تسهیل در تردد برای اهالی این بافت به دنبال داشته سطح ایمنی بافت را ارتقا داده و می توان به جرات گفت اگر حادثه و یا بحرانی در این بافت رخ دهد با افتتاح این پروژه مهم می توان به بافت دسترسی راحتی داشته باشیم.

این مسئول با بیان این که هر نوع بازگشایی می تواند بسته به نوع کاربری هایی که برای آن تعریف شده اهمیت مهمی در توسعه و دسترسی شهروندان داشته باشد به پروژه فاز سوم بلوار روحانی هم اشاره و عنوان می کند: هرکدام از این بازگشایی ها می توانند اهمیت و نقشی در سطح شهر داشته باشند به عنوان مثال بازگشایی دیگری که از سوی شهرداری انجام شده که در نزدیک بلوار روحانی و با نام «سردار صادقی» بازگشایی شد کاربری آن با نوع کاربری خیابان شهیدان برقعی تفاوت دارد این امر برای دسترسی به ورودی شهر ایجاد شد ما تا چند سال پیش تنها 72 تن داشتیم که مشکلاتی داشت و بعدها با احداث تقاطع مقداد در 75 متری عمار یاسر احداث شد فرصت دیگری برای دسترسی به ورودی شهر ایجاد کردیم.

حلوایی می افزاید: با احداث فاز سوم شهید روحانی دسترسی مردم بهتر شد و آورده اقتصادی هم به دنبال داشت این ورودی ها وشریانها هر کدام کاربریهای خاصی برای مردم به دنیال خواهد داشت اینکه شهرداری تا چه میزان می تواند در بازگشایی ها موفق باشد بستگی به تعیین اعتبارها دارد تا در کوتاه ترین زمان اقدام به بازگشایی نماید.

کش و قوسهایی که شهرداری با هر بازگشایی سر وکار دارد

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با اشاره به مشکلات و چالش هایی که برای هر بازگشایی به دنبال دارد می گوید: فاز سوم شهید روحانی هم جزو آن دسته پروژه هایی بود که معابر آن ساخته نشده و تملکی صورت نگرفته بود و بیشتر توافقات ملک اتفاق افتاد یعنی اینکه پلاک های بزرگی که ساخته نشده بود و شهرداری و مالکین با هم توافق می کنند قسمتی داخل معبر و قسمتی برای مالک باقی بماند و به رغم اینکه هزینه های سنگینی برای شهرداری صرف می شود خود را مکلف به تعیین تکلیف این پروژه مهم کرده و آن را اواخر سال گذشته افتتاح کرد.

حلوایی می افزاید: پروژه مهم شهیدان برقعی نیز در طرح تفضیلی سال 75 بود واین پروژه بیش از 50 سال بی تکلیف مانده بود در واقع شهرداری برای این امر 130 پلاک را تملک کرد و جزو اولویت های کاری خود قرارداد هم چنین برای آن تنها برای تملک و توافق با مالکان این پلاک ها 200 میلیارد تومان هزینه کرد.

وی عنوان می کند: با توجه به همه این مشکلات و کش و قوس هایی که وجود دارد هر نوع بازگشایی و افتتاح خیابان و یا تقاطع جدید در این محورها با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند می توانند اهمیت و توع کاربری های آن هم متفاوت باشد در هر صورت این بازگشایی ها گره گشایی های برای شهر وشهروندان به دنبال خواهند داشت.

چشم انداز آینده شهرداری قم برای ادامه بازگشایی ها

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در پاسخ به این سوال که در آینده قرار است شهرداری بازگشایی ها را ادامه دهد یا خیر ؟ بیان می کند: امسال قرار است ادامه بحث پروژه بلوار جمهوری را ادامه دهیم که بلوار جمهوری را به بلوار آیت الله بروجردی و درادامه به شهرک پردیسان اتصال یافت اما از سمت دیگر آن از خیابان مالک اشتر تا خیابان امام حسین علیه السلام بازگشایی شد و یک بلوار 45 متری با تندروها و کندروهای شکیل احداث شد اما در ادامه قرار است یک زیر گذر احداث شود.

حلوایی خاطر نشان می کند: تا امتداد بلوار یادگار امام که جزو بزرگ ترین بزرگراههای شهر قم خواهد بود از پردیسان تا بلوار یادگار امام امسال تکمیل و بعدها از بلوار یادگارامام در فاز بعدی تا بلوار امام علی علیه السلام ادامه خواهد داشت که امسال قرار است تعیین تکلیف و به اتمام برسد.

وی می افزاید: هزینه این پروژه تا میدان امام حسین و بلوار یادگار امام تا کنون 220 میلیارد تومان هزینه داشته و برآورد ما تا تکمیل پروژه 300 میلیارد اعتبار است ولی این میزان اعتبار قطعی نیست چون به شرایط نوع مصالح و هم چنین نرخ شناوری که در تملکات وجود دارد بستگی دارد.

به گفته این مسئول؛ 12 پلاک برای تملک هم باقی مانده است اما برآورد نسبی ما همان 300 میلیارد تومان خواهد بود پروژه بعدی که در دستورشهرداری است پروژه عمار یاسر است پروژه ایی که جزو پروژه های مدت دار شهر قم به شمار می رودو بلا تکلیف بوده و فاز 5 عمار یاسر حد فاصل بلوار معلم تا میدان سپاه پروژه بزرگی است که رها شده بود وبه 55 متری هم شهرت یافته است.

حلوایی اظهار می کند: به صورت محدود ما تملکاتی را انجام دادیم و با توجه به بودجه ای که هر ساله تخصیص می یابد تملک و فازبندی صورت گرفت. در اولویت اول بلوار معلم تا خیابان بیگدلی در دستور کار قرار گرفته که هم زمان با تملک ادامه احداث تونل در دستور کار قرار دارد بخش عملیات آن شروع و 20 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته است با توجه به تملکات عملیات اجرا می شود این محدوده تنها در بخش عمرانی آن 3 میلیارد تومان هزینه و اعتبار داشته و 40 میلیارد تومان هم هزینه احداث پیش بینی شده است.

وی بیان می کند: امسال 100 میلیارد تومان اعتبارات پیش بینی شده است اما هزینه تملکات برای شهرداری بسیار بالا است چون شهرداری با توافق با مالک در بحث تملکات ورود می کند توافق هم براساس قیمت گذاری کارشناس دادگستری و با قیمت روز اتفاق خواهد افتاد و امروز با فردا تفاوت دارد هرگونه تملک هم زمان بر خواهد بود .

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید